Blog 1: Geschiedenis van de Volkswagen Kever

Geschiedenis van de Volkswagen Kever

De Volkswagen Kever (VW Kever) is één van de populairste auto’s ooit gebouwd en is zonder twijfel de populairste oldtimer auto ooit. De kever was ooit de auto waarvan de meeste exemplaren gebouwd werden (ruim 21 miljoen) maar intussen is de kever ingehaald oor de Toyota Corolla (ruim 40 miljoen gebouwd), de Ford F serie pick ups (35 miljoen keer) en de Volkswagen Golf (ruim 32 miljoen exemplaren). De Volkswagen Kever werd officieel gebouwd van 1938 tot 2003. De Kever heette aanvankelijk geen Kever, maar werd tot 1967 Typ 1, genoemd, gevolgd door 1200 of 1300 (naar de motorinhoud in cc). Veel mensen noemden de kever al lieflijk de Kever, naar zijn ronde vormen. Volkswagen ging die naam daarna zelf ook gebruiken. Waarschijnlijk was de New York Times de aanstichter van de naam Kever: zij waren de eerste die de naam Beetle gebruikten. Alhoewel de kever inmiddels is ingehaald in productie aantallen, is de kever wel de auto die het langst geproduceerd is (van 1937 tot 2003).

De eerste tekenen van de Kever

Adolf Hitler gaf in de jaren ’30 een opdracht om een auto voor het volk te ontwerpen. Het moest een eenvoudige, betrouwbare en betaalbare auto worden voor het Duitse volk. Vandaar ook de naam “Volks Wagen”. Diverse ontwerpers dienden hun ideeën in, waaronder Béla Barény, Erwin Komenda en de bekende Ferdinand Porsche. Alle ideeën werden samengevoegd en vormden de Typ1 auto. De bekende viercilinder motor van de Kever is ontworpen door Franz Reimspiess. Het is een typische boxer motor, waarbij de cilinder dwars tegenover elkaar liggen. Omdat de cilinder tegen elkaar aan lijken te boxen, heeft de motor de naam “boxermotor”. De boxermotor wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt, bijvoorbeeld in de bekende Porsche 911.

De kever viel in goede smaak. Er werden prototypes van de auto gebouwd, en deze had aanvankelijk een dicht metalen dashboard en geen achterruit. Het zicht naar achteren was hierdoor minimaal en voor het achteruit rijden was dit zeer hinderlijk. Al snel werden 2 kleine ruitjes achterin gemaakt, de bekende “bril”. De fabrieken stonden in KDF Stadt, wat stond voor “Kraft durch Freude”.


de eerste kever prototype

Tweede Wereldoorlog

Al snel brak de Tweede Wereldoorlog in alle hevigheid los, en werd in Duitsland vooral wapentuig gebouwd in plaats van Kevers. Er werden slechts weinig kevers gebouwd, in totaal maar 630 stuks. De kever bleek meer een reclame middel / lokkertje voor het Duitse volk, maar was in de praktijk onbereikbaar. De productie viel vrijwel volledig stil, alhoewel een leger variant (de Kubelwagen) werd ingezet bij het leger.

Na WO-II was het westelijke en midden gedeelte van Duitsland onder beheer van Engeland gekomen. Het oostelijke deel viel onder Rusland. De Engelsen zagen de fabrieken en de ontworpen auto’s, en stuurden majoor Ivan Hirst om de productie weer op te starten. Het doel was eigenlijk egoïstisch: auto’s verkopen om de herstelbetalingen aan Engeland e.d. te laten plaatsvinden. De plaatsnaam van KDF Stadt werd veranderd in Wolfsburg, naar het nabijgelegen kasteel. Deze stad is speciaal gebouwd voor de auto fabrieken. Dus zonder kever was er geen Wolfsburg! Ook de merknaam van de auto werd officieel veranderd in Volkswagen. Het bekende logo met de V die bovenop de W staat ontstond. In 1948 droegen de Engelsen het beheer over aan de Duitsers, met Heinz Nordhoff als directeur. Deze mam betekende veel voor de groei van Volkswagen.

Start van de grote productie

De Duitse bevolking had aanvankelijk weinig geld voor de auto, en daarom werden de eerste kevers veel verkocht aan (nuts)bedrijven. Maar gaandeweg nam de productie toe, de kosten gingen omlaag en werd de verkoop in Duitsland een groot succes. De kever vond steeds meer aftrek en werd populair. Het duurde dan ook niet lang voor de populaire kever geëxporteerd zou worden naar andere landen. Hiervoor werd het dealer netwerk van Adler ingezet. Dit was een bouwer van auto’s en motoren. In Nederland nam Ben Pon (van Pon Automobielen) het voortouw in de import van de Kever. Om goed aan te slaan, werden de geëxporteerde kevers beter aangekleed. Nederland was het allereerste land waar de kever naartoe ging. In 1947 werden de eerste 56 kevers aan Ben Pon geleverd. In 1950 waren al 100.000 kevers gebouwd en ging de kever snel de wereld rond. Na Nederland kwam de kever op de markt in Zweden en Engeland. Daarna volgde Amerika, waar de kever een groot succes werd. De naam werd liefkozend Beetle. In 1955 (slechts 5 jaar na de 100.000e kever) rolde de 1.000.000e kever van de band.


kever productielijn

Wijzigingen in die jaren

De kever had nog altijd een bril achterruit, en dit is inmiddels een zeer zeldzaam model. In 1953 werd de bril achterruit vervangen voor een grotere achterruit, in een ovaal vorm. De bekende “ovaalkever” was geboren. De ovale ruit bleef in gebruik tot 1957, toen de (meer bekende) vierkante achterruit werd toegepast. En wist je dat een kever destijds geen gaspedaal had, maar een gas-rol-pedaal? In 1953 kreeg de kever ook de bekende dubbele uitlaatpijpjes. Tot die tijd had de kever altijd maar 1 uitlaatpijpje. Niet veel later werd ook het knipperlicht geïntroduceerd, zij het nog als pijlpinkers die uitstaken aan de zijkanten van de kevers. Vrijwel elke paar jaren werd de kever weer iets veranderd. Zo kwamen er in 1960 gesynchroniseerde versnellingsbakken. In 1967 werden de liggende koplampen gewijzigd in staande koplampen. Ook werden de eerste kevers dat jaar met 12 volt systeem uitgerust. Het zou tot 1975 duren voordat alle kevers 12V waren, omdat nog diverse spaarkevers in 6V werden gebouwd. De motor inhoud werd langzaam aangepast, zodat ook 1500 en 1600cc motoren leverbaar werden. De veiligheid was ook onderwerp van verandering, bijvoorbeeld door grotere bumpers, knipperlichten, betere koplampen en later bijvoorbeeld ook schijfremmen in plaats van trommel remmen.

De kever 1303: Superbeetle

De kever was – ondanks de diverse kleine veranderingen – in hoofdlijnen nog steeds de bekende Kever gebleven. In 1970 werd een nieuwe kever ontwerpen, de 1302. Deze maakte nog gebruik van een ouderwetse koets, maar had onderhuids al onafhankelijke wielophanging. Deze techniek werd eind 1972 ingezet voor de nieuwe 1303: de Superbeetle. Deze bekende kever had een bolle voorruit, waar deze altijd recht was geweest. Door de bolling was de ruit groter, maar ook doordat de 1303 algemeen groter was. De voorruit was maar liefst 42% groter dan zijn voorgangers! Het metalen / rechte dashboard werd vervangen voor een moderner dashboard. De kofferlijnen en motorkap werden significant vergroot. De voorwielen kregen een onafhankelijke wielophanging, in plaats van 1 vaste vooras. Hierdoor ontstond er ruimte tussen de voorwielen, waardoor het reserve wiel plat kon worden neergelegd (in plaats van rechtop in de neus). De Superbeetle leek nog steeds op de kever, maar was een evolutie binnen zijn soort. Zo was hij ruim 20 centimeter langer, op een normale lengte van nog geen 4 meter. De 1303 werd ook als cabrio gebouwd en dit model is nog steeds de bekendste kever cabrio allertijden. Kever puristen “hekelen” de 1303 ook exact om deze redenen. Zij zien de kever als te nieuwe techniek in een oldtimer auto, en noemen de 1303 gekscherend ook wel de Golf 0.5….


kever 1303 alias superbeetle

1972: Meest geproduceerde auto ooit gebouwd

Tot 1972 was de T-Ford (van Henry Ford) de meest gebouwde auto ooit. Officieel waren er 15 miljoen T-Fords gebouwd, en in 1972 verbrak de kever dit record. De kever werd de meest geproduceerde auto ooit (op dat moment). Om dit te vieren bracht Volkswagen een jubileum editie kever uit: de Weltmeister Kever. Deze kever werd slechts 6 weken gebouwd, en in totaal rolden er ruim 5000 stuks van de band. Om een indruk te geven van de machtige productie machine van Volkswagen: dat waren 30 werkdagen en ruim 5000 kevers. Er werden dus meer dan 167 kevers per dag gebouwd, oftewel ruim 25 per uur. De Weltmeister editie bestond uit een 1300cc motor, Marathon metallic kleur, Weltmeistervelgen, achteruitrijlichten, achterruitverwarming en speciale bekleding. Deze kever is tegenwoordig (zeer) zeldzaam, vooral in originele conditie. Overigens bleek later uit documenten dat de T-Ford officieus 16 miljoen keer geproduceerd werd (maar ook dat record werd door de kever verbroken, tot het productie aantal van ruim 21,5 miljoen in 2003).


de bekende Ford model T

Productie aantallen

In de top jaren rolde er bijna elke paar minuten een nieuwe kever van de fabrieksband. In totaal werden er maar liefst 21,5 miljoen kevers gebouwd! Aanvankelijk in Duitsland, later in Nigeria, Uruguay, Brazilie en nog tot 2003 in Mexico. De beste productie jaren waren toch in Duitsland, waar de grote aantallen werden gebouwd. Er zijn jaren geweest waarbij meer dan 1.200.000 miljoen kevers in 1 jaar werden gebouwd, oftewel meer dan 3500 per dag (weekenden en zondag nog niet eens verrekend!)

De productie aantallen in die jaren waren volgt:

  • 1958 - 451.526
  • 1959 - 575.407
  • 1960 - 739.455
  • 1961 - 838.513
  • 1962 - 876.255
  • 1963 - 838.488
  • 1964 - 948.370
  • 1965 - 1.090.863
  • 1966 - 1.080.165
  • 1967 - 925.786
  • 1968 - 1.186.134
  • 1969 - 1.219.314
  • 1970 - 1.196.000
  • 1971 - 1.291.612
  • 1972 - 1.220.686
  • 1973 - 1.206.018
  • 1974 - 791.053
  • 1975 - 441.116
  • 1976 - 383.277
  • 1977 - 258.634
  • 1978 - 271.673
  • 1979 - 263.000
  • 1980 - 236.177
  • 1981 - 157.505

Hier is goed te zien hoe de topjaren (1968 tot en met 1973) zeer goed liepen. In 1973 ontstond een bijzonder fenomeen: de oliecrisis. De effecten op de productie zijn direct zichtbaar in de jaren daarop volgend. Gek genoeg werden in de jaren 1975 – 1976 – 1977 gezamenlijk minder auto’s gebouwd dan in topjaar 1971!


kever fabriek in brazilie

Einde in Duitsland

In 1973 begon de oliecrisis en kwam er een klad in de auto verkopen. Volkswagen had net de Golf en Passat ontwikkeld (levering in 1973 en 1974) maar de verkopen liepen zwaar. In januari 1978 liep daarom de laatste normale kever van de Volkswagen fabriek in Emden. De 1303 kever cabrio werd in Osnabruck gebouwd bij de firma Karmann, en deze werd nog gebouwd tot januari 1980. Dit betekende niet het einde van de kever, want de productie ging daarna door in buitenlandse fabrieken in Brazilie, Nigeria, Uruguay en Mexico. De Volkswagen fabrieken in Duitsland werden daarna ingezet voor de in 1974 geïntroduceerde Golf, en later ook de Passat.

Het echte einde

De kever productie werd voortgezet in Nigeria, Uruguay, Brazilie en Mexico, waar de kevers ook zeer populair waren. Zelfs vandaag nog bepalen deze kevers daar deels het straatbeeld… In de andere landen viel al betrekkelijk snel het doek en bleef Mexico over. In 2003 zou ook in Mexico het doek vallen voor de kever. Op 30 juli 2003 werd uiteindelijk ook de laatste kever geproduceerd in Mexico. De kevers waren nog wel herkenbaar als kever, maar droegen al vele onderdelen van de Golf serie. Denk aan het bekende stuur, versnellingspook, radio/cd speler en meer.

De laatste kevers werden in Puebla (Mexico) geproduceerd als “Ultima” model, met een speciaal blauw en beige lak. De kever had een injectie motor, radio/cd speler en zelfs een alarm. Eigenlijk zou de kever alleen in Mexico verkocht worden, maar deze bereikte (via import) ook andere landen. In totaal werden 21 529 464 exemplaren gebouwd. Dit was op dat moment (in 2003) de tweede meest verkochte auto ter wereld, op de Volkswagen Golf na. De productie is nu gestopt, maar er zijn nog bouwpakketten en veel onderdelen (deels) nieuw leverbaar.


de vw new beetle

Volkswagen New Beetle

Terwijl in Mexico de originele kever nog gebouwd werd, startte Volkswagen in 1998 met een project voor een Kever 2.0. Onder naam New Beetle werd een auto ontworpen op basis van het onderstel van de VW Golf. De auto moest een retro kever look hebben met moderne faciliteiten. In 2003 verscheen ook de cabriolet versie. De kever doet aan de buitenkant denken aan Kever, maar is onderhuids vrijwel een Golf. In 2011 werd de nieuwe versie van de New Beetle gepresenteerd.

Volkswagen Kever Cabrio

Met de toenemende populariteit van de Kever, besloot Volkswagen tot de introductie van een cabriolet. Het bedrijf Hebmuller werd gevraagd een open dak versie te ontwikkelen. Hebmuller koos voor een 2-persoons cabriolet, waarbij de cabrio kap achter de bestuurdersstoel werd gevouwen. Hierdoor kon de auto een langere motorkap krijgen, bijna identiek aan de kofferdeksel aan de voorzijde. De kap kon volledig wegvouwen, maar er pasten dus slechts 2 personen in de kever.

Helaas brandde de Hebmuller fanriek en werd de productie slechts ten dele weer herstart. Zonder succes, want niet veel later nam het bedrijf Karmann in Osnabruck de productie over. Zij kozen voor een andere benadering: een cabrio kap die wegvouwde boven het motor compartiment, waardoor de achterbank volledig in gebruik bleef. Alhoewel de kap niet volledig kan worden weggevouwen, konden wel 4 personen worden meegenomen in de kever. De verkoop verliep direct goed en Karmann ging later ook de andere cabrio’s bouwen (bijvoorbeeld van de 130 superbeetle cabrio). Ook de Karmann Ghia werd in deze fabriek gebouwd.


kever cabrio rijden

Lees ook de andere blogs:



 

Meer blogs:

`

Geschiedenis
Onze kevers
Beetle Rally
Internationaal Kever rijden
Op locatie
Waar moet je op letten als je een kever gaat kopen?
Kever restaureren? Onze tips