Blog 6: Kever kopen, waarop letten?

Wil je een kever gaan kopen? Dan is het zaak om goed voorbereid te zijn, zodat je geen kat in de zak koopt. Kevers zijn doorgaans al 30 tot 40 jaren oud, en hebben al heel wat moeten doorstaan. Sommige zijn nog origineel, andere zijn verre van dat. Het is daarom belangrijk om te weten wat voor soort kever je wenst, welk model, hoe je hem wilt gaan gebruiken en wat een reëele richtprijs is.

Wij zetten de beste tips voor je op een rijtje.

kever kopen



Welke soort kever wil je kopen?

Of beter gezegd: welke kever past bij je? Vraag je daarom af waarom (en waarvoor) je de kever wilt gebruiken. Maar ook welk budget je hiervoor uit wilt trekken.


  • Ben je op zoek naar je eerste kever, dan zijn er diverse leuke instapmodellen te koop. Persoonlijk vind ik kever rijden erg leuk, maar – wanneer ik over een paar jaar een andere kever wil gaan rijden – vind ik het ook prettig dat mijn kever waardevast is. Voor kever puristen zijn originele modellen het meest waardevast. Ga dus niet op zoek naar een kever met dikke bumpers, Porsche motoren en de lage/roestige Ratlook. Leuk voor een enkeling, maar het grote kever publiek spreek je hiermee niet aan.
  • Wanneer je voor het eerst in een kever wilt rijden, maar toch ook nog enig comfort wenst, dan is de 1303 (ook wel Superbeetle) een goede keuze. Deze kever werd in 1973 geïntroduceerd met onafhankelijke voorwielophanging, schijfremmen (de late modellen), waaier en volledig dashboard. Het is net een beetje meer comfort dan de oudere modellen. Van dit model zijn ook de meeste cabriolets gebouwd, onder de naam Karmann Cabriolet.
  • Wil je een kever om op heerlijke zondagen mee te rijden, en ben je bereid hier ook iets voor te betalen, dan is een écht oudje (of een cabriolet) een goede overweging. Voor de kever puristen is 1967 een belangrijk jaar: voor die tijd hadden de kevers liggende koplampjes (dus de échte oude looks van een kever) en daarna stonden de koplampjes meer rechtop. Zoek je een cabriolet, let er dan op dat je een échte cabriolet koopt. Deze zijn gebouwd door Karmann (staat op zijkant van de kever) en het chassisnummer begint met de cijfers “15” (tenzij het een hele oude cabriolet is, maar dat terzijde). Zie je een cabriolet met het woord “Speedster”, ren dan gauw weg. Dit waren ooit dichte kevers waar het dak vanaf gezaagd is. Deze worden (vaak door deze bouwers zelf) cabriolet genoemd, maar zijn et dus origineel niet.
  • Ben je al helemaal into de kevers, en zoek je “the real deal”? Zoek dan naar een kever met bouwjaar pre 1967. De liggende koplampjes geven deze kevers een mooie look, en deze zijn (mits goed onderhouden) zeer waardevast. Wil je echt iets unieks, zoek dan naar een ovaal achterraam, of een brilkever. Deze laatste worden zeer zeldzaam en dus ook prijzig….
  • Welke van deze opties u ook wenst, let altijd op de productie aantallen van de kevers. Daarvoor geldt: hoe meer er geproduceerd zijn in dat jaar, hoe minder uniek de auto is. Zie onderstaande tabel.

kever productie



Productie aantallen van de kevers

  • 1958 - 451.526
  • 1959 - 575.407
  • 1960 - 739.455
  • 1961 - 838.513
  • 1962 - 876.255
  • 1963 - 838.488
  • 1964 - 948.370
  • 1965 - 1.090.863
  • 1966 - 1.080.165
  • 1967 - 925.786
  • 1968 - 1.186.134
  • 1969 - 1.219.314
  • 1970 - 1.196.000
  • 1971 - 1.291.612
  • 1972 - 1.220.686
  • 1973 - 1.206.018
  • 1974 - 791.053
  • 1975 - 441.116
  • 1976 - 383.277
  • 1977 - 258.634
  • 1978 - 271.673 – einde productie van dichte kevers in Duitsland
  • 1979 - 263.000 – alleen nog cabriolets
  • 1980 - 236.177 – alleen nog cabriolets
  • 1981 - 157.505 – alleen nog cabriolets

Welk bedrag wil je betalen voor een kever?

Niet alleen je wensen, maar ook je budget zal bepalend zijn voor het kopen van een kever. Onderstaand hebben wij een overzicht gegeven van courante waardes van kevers, opgemaakt in 2017. De prijzen zijn uitgesplitst naar staat van de kever, en ook naar soort en bouwjaar. Uiteraard zijn dit richtlijnen, de situatie per kever kan heel erg verschillen.


bouwperiode open/dicht Medium staat Goede staat Concours staat
1938-1950 dicht 15.000 30.000 50.000
  cabriolet n.v.t. n.v.t. n.v.t.
1950-1960 dicht 10.000 20.000 40.000
  cabriolet 15.000 25.000 45.000
1960-1970 dicht 5.000 8.500 12.500
  cabriolet 10.000 15.000 25.000
1970-1980 dicht 3.000 7.000 10.000
  cabriolet 7.500 12.500 22.000
Mexico dicht 2.000 4.000 8.000


kever kopen



Hoe origineel is de kever?

Je hebt al heel wat voorwerk gedaan, en bent al aan het “shoppen” naar leuke kevers. Door de jaren heen zijn van veel kevers de motoren gewisseld, soms zelfs nieuwe bodems onder oude kevers gezet, andere velgen, de daken eraf gezaagd om het een cabrio te laten lijken, etc etc. Maar zoals overal geldt: zorg dat je voorbereid bent, zodat je met de goede gegevens kunt nagaan of de kever nog origineel is. Zo kwamen we ooit een prachtige kever cabriolet tegen voor een zacht prijsje. Bij navraag van het chassisnummer bleek dit een veel jongere auto te zijn, waar een andere bovenkant (lees: cabriolet) op geplaatst was, in een andere kleur dan het kenteken vermeldde. Het bleef een plaatje van een auto, maar er klopte weinig van. Het is alsof je een Toyota Corolla uit 1993 koopt, met de bovenkant van een Civic van 1978 en de verkeerder kleur. Met het chassisnummer, motornummer en kenmerkende Kever karakteristieken, kun je het kaf van het koren scheiden.



  • De chassisnummers checken doe je hier: klik
  • De motorcodes checken doe je hier: klik


Waarop letten als je een kever wilt gaan kopen?

Ik ga ervan uit dat je al je voorwerk goed gedaan hebt. Je hebt een selectie gemaakt van datgene waar je naar op zoek bent. Je hebt alle codes bij de verkoper opgevraagd en dit gecheckt. Doe dit altijd vooraf, om teleurstelling te voorkomen na een rit van 2 uren… Vervolgens zal je de kever in real life moeten gaan bekijken. Doe dit altijd bij daglicht, zodat je een goede indruk hebt van de auto. Je ziet dan veel meer dan in een schuurtje met wat licht aan.


Je komt bij de kever aan. Let dan altijd op het volgende:


  • Vragen naar de historie: is de kever van een oud omaatje geweest, of is er een eerlijk verhaal? Via de RDW website kun je ook nagaan of de auto al 20x verkocht is, of ook daadwerkelijk van de 1e eigenaar is.
  • Vraag naar bonnen, historie, boekjes en fotocollecties van de kever (je zult verrast zijn wat mensen soms bewaren van hun favoriete auto). Dit is voor de liefhebber belangrijk om erbij te hebben, het zegt iets over de “liefde” die de auto gehad heeft.
  • Maak een algemeen rondje om de kever. Wat valt je op? Zijn er krassen in de ramen? Deuken of krassen? Hoe staan de banden erbij, vooral ook profieldiepte of scheurtjes?
  • Begin bij de deuren: lopen de chroomlijsten van de achterkant netjes recht naar de voorkant? Als deze bij de deuren flink verspringen, dan hangt de deur heel erg door. Open de deur en voel aan de onderkant. Dit hoort mooi glad te zijn, maar wanneer het bobbelt en roest, dan is de onderzijde van de deur doorgeroest. Kijk ook of er lak afgeschuurd is onderaan de deuren. Hier kun je vaak goed zien waar de deur doorhangt, en de deur dus de deurstijl raakt.
  • Bekijk de spatborden van de kever, en dan vooral de naden tussen het spatbord en de rest van de body. Hier loopt regenwater langs, en lekt hier naar beneden. Blijft vaak water staan en plek van mogelijke roest. Is de lak hier mooi strak of begint ie te blaren? Kijk daarna binnenin het spatbord. Is alles mooi schoon, zie je roest of gaten? Als hier veel zand zit, zegt dat iets over de (slechte) schoonmaak die de kever gehad heeft. Dan is er roest ophanden…
  • Bekijk de kofferklep aan de voorzijde. Onder de ruitenwisser, onder het voorraam en bij de naad tussen ruitenwisser en kofferklep, is een veelvoorkomende roest plek. Hier loopt veel water langs en gaat snel roesten en/of lak opblaren. Open de kofferklep en meet de afstand tussen de voorkant en de kofferklep links en rechts van de reserve wielbak. Als dit flink afwijkt dan is er schade geweest. Verwijder het reservewiel en bekijk of de bodem mooi vlak en zonder roest is. En hangt de kofferklep mooi recht, of schots en scheef? Onder de drukknop van de kofferklep wil zich ook weleens roest verzamelen…
  • Sluit de kofferklep en bekijk de voorbumper. Is deze netjes en zonder roest? Opnieuw chromen of een nieuwe A-kwaliteit bumper kost je zeker 300 euro… Het uiterste linkse punt van de bumper zou standaard circa 4 tot 8 cm van de kever body af moeten zitten. Deze zelfde afstand zou identiek moeten zijn aan de andere kant. Een cm verschil is geen probleem, maar 5 cm verschil duidt op rare issues…
  • Controleer ook de andere spatborden / naden. Terwijl je rondloopt check je de lak. Let ook op de afwatergoot die bovenop het dak zit (links en rechts van het dak). Dit is een veelvoorkomende roestplek.
  • Aan de achterkant van de kever letten we op de achterlichten. Veel vocht in de lampenkappen kan duiden op onderhuidse roest (het vocht moet toch ergens naartoe…).
  • Open de motorklep. De rand van de kofferklep (terwijl deze omhoog staat) checken op de roest. Aan de onderzijde van de body (waar de kofferklep normaal dichtvalt) kan MEXICO staan ingeslagen. Dan heb je te maken met een Mexico body. Wanneer je weet dat je een Mexico kever gaat bekijken is dit prima, maar wanneer de kever – volgens het bouwjaar – een Duitse kever zou moeten zijn, dan heb je te maken met een ombouw naar nieuwe bovenkant.
  • Check of de motorruimte netjes en verzorgd is. Pak de grote poelie (de V-snaar loopt over een bovenste kleine poelie, en onderste grote poelie) en probeer flink hard te voelen/wrikken of de poelie speling heeft. Een horizontale of verticale speling duidt op een verregaande krukas slijtage….
  • Check het motornummer. Midden tussen de kleine en grote poelie van de V-snaar staat ZUNDFOLGE 1-4-3-2, en daar 1 cm onder staat de motorcode. Meestal begint deze met D, A, AB, AS, F en dan een aantal cijfers. Zie hierboven de link om de motorcode te checken. Staat er geen motornummer, dan heb je te maken met een ruilmotor, of een weggehaald motornummer.
  • Ga in de kever zitten. Hoe is het interieur? Minstens zo belangrijk: hoe is het dak hemeltje? Dit vervangen kan erg duur zijn, en gaten kun je alleen maar (bij)plakken maar nooit 100% mooi dicht krijgen. Til de vloerkleden op en bekijk op ALLE plekken of de bodem netjes dicht is, goed in de lak zit etc. Cruciaal punt is bij de pedalen (vooral bij gaspedaal is voorkomende slechte plek) en onder de achterbank. De accubak is een beruchte roestplek…
  • Terwijl je toch de achterbank optilt, check je direct het chassisnummer met het nummer dat je doorgekregen hebt. Het chassisnummer zit onder de achterbank, op de plek waar de lengte balk overgaat in een dwarsbalk (op het T stuk).
  • Check alle verlichting, claxon, radio etc. Als dit niet goed werkt en er blijkt een elektrische storing te zijn, dan kun je soms dagen zoeken naar het probleem…
  • En dan nu 1 van de belangrijkste aspecten: kruip onder de auto (met zaklamp!) en bekijk de bodem van de kever. De kokerbalken van een kever zijn cruciaal voor de veiligheid, APK toestand en dus ook de waarde. De kokerbalken lopen links en rechts onder de kever door, van het achterwiel, recht onder de deur door, tot kort voor het voorwiel. De kokers zijn circa 5x5 cm dik, en kun je aan de zijkant ook redelijk goed zien (daar zit de treeplank). Deze behoren helemaal netjes vlak, schoon en zwart (van tectyl) te zijn. Geen gaten, blarende plekken die op roest duiden, en dergelijke.
  • Niet alleen de kokerbalken checken, maar kijk ook in de spatborden (alle 4). Vooral op de hoekpunten kunnen soms grote gaten ontstaan, die heel moeilijk te herstellen zijn. Als laatste kijk je onder de kever, op de plek waar ongeveer het gaspedaal zal zitten. Op deze plek wordt de vooras tegen de bodem bevestigd, en deze ruimte (circa 30x30 cm) is erg roest gevoelig. Zit hier een grote plek, dan moet de gehele kever + deel van de bodem uit elkaar.
  • Last but not least: check op originaliteit van de kever. Zitten de knipperlichten verwerkt in de bumper, maar hoort dit niet voor deze bouwjaren? Of heeft de kever liggende koplampen (dat is dus bouwjaar voor 1967) maar staat er 1972 op het kenteken? Dat zijn allemaal signalen dat er veel aan de kever gesleuteld is, soms niet altijd ten goede!
  • En daarna natuurlijk een testrit maken. Start de kever direct goed? Schakelt hij goed, rijdt hij recht (dus geen trekken in het stuur), ook niet wanneer je remt? En bij terugkomst de kever even laten draaien, en onder de motor kijken voor eventuele lekkage.

Er zijn nog diverse extra kleine aandachtspunten om op te letten, maar die zijn ook weer per model / bouwjaar verschillend. Het belangrijkste is dat je je goed voorbereid, en je boerenverstand gebruikt. Je hebt al snel door of de kever “eerlijk” verkocht wordt, of dat je een mooi verhaal wordt aangepraat. Als het gevoel niet goed is, of je twijfelt, neem de kever dan niet. Liever spijt van de auto die je niet gekocht hebt, dan spijt van de auto die je wel gekocht hebt!


kever kopen



Kever kopen: als laatste

Misschien is het je gelukt om een mooie kever te bemachtigen. Soms met wat werk, soms als compleet project, of misschien wel helemaal gerestaureerd. Als je nog onderdelen of leuke details zoekt, zijn er soms beurzen waar je terecht kunt. Een bezoek aan de kever meeting in Budel is leuk, maar ook handig voor passende onderdelen!



Enfin, je hebt iets moois gekocht. Nu ga je de kever ophalen. Zorg ervoor dat je de kever verzekerd hebt, want vanaf het moment van overschrijven is hij jouw risico. Krijg je onderweg al een ongeluk, dan wil je graag dat de schade gedekt is. Een taxatierapport kan ik van harte aanbevelen. Het kost je € 120 - € 150 (eens in de 5 jaren meestal voldoende), maar bij schade heb je altijd een gecertificeerd rapport met de werkelijke waarde van je kever. Zorg wel dat je een kopie van het rapport opstuurt naar de verzekering! Be hiervoor Steyn Sportcar taxaties.


Ik wens je veel plezier met je speurtocht naar jouw eigen kever!

meer informatie


Lees ook de andere blogs:



 

Meer blogs:

`

Geschiedenis
Onze kevers
Beetle Rally
Internationaal Kever rijden
Op locatie
Waar moet je op letten als je een kever gaat kopen?
Kever restaureren? Onze tips