Blog 7: Een kever restaureren? Lees onze tips voor kever restauratie!

Een kever restaureren is een dankbare klus: de populairste oldtimer ooit gebouwd weer herstellen tot in nieuwstaat. Of nog beter dan nieuw. Maar een kever restauratie betekent ook vele uren uitzoekwerk, onderdelen zoeken, strippen, repareren en opbouwen.


kever restaureren



Een kever restaureren

Er is geen echte handleiding hoe je een kever het beste kunt restaureren. In de meeste gevallen is de bodem of het chassis van de kever dermate vergaan, dat deze niet meer geschikt is voor normaal gebruik. De APK is verlopen, of de kever staat al jaren stil. Tijd dus voor een grondige restauratie om de kever weer mooi, veilig en betrouwbaar te maken.


De situatie per kever kan heel erg verschillen, en daarom is er geen universele handleiding hoe te handelen bij een kever restauratie. Toch zijn een aantal tips erg handig om de restauratie goed te laten verlopen:


kever onderdelen


Zorg voor een goede voorbereiding

Een kever restauratie begint al ver voordat je ook maar begint met demonteren. Breng in kaart wat er allemaal moet gebeuren. Welke onderdelen zijn er nodig? Zijn die wel leverbaar of moet je gaan herstellen? Welke delen van de restauratie kun je zelf doen, en welke moet je uitbesteden? Welke planning kun je maken? Wat gaat dit allemaal kosten? Soms blijkt dan dat het kopen van een goede kever een veel betere keuze is, of dat je (delen van) de restauratie aan een expert moet overlaten.


Begin niet zomaar een kever te strippen, in de hoop dat je de kever ook “zo” weer opbouwt. Om het Ikea principe te voorkomen (je houdt aan het einde nog wat boutjes over, waar moesten die eigenlijk zitten?) is het raadzaam om alles goed voor te bereiden. Zorg voor zakjes met labels, dozen, het goede gereedschap etc. Maak veel foto’s, meet cruciale delen op, zet zaken op papier. Zo voorkom je dat bij het opbouwen je niet meer weet waar onderdelen moeten zitten, of waar die boutjes voor zijn.


De kever uit elkaar halen

Haal de kever langzaam uit elkaar, in de volgorde zoals je deze ook weer in elkaar gaat zetten. Zo kun je je element voor element aanpakken. Maak veel foto’s, vooral van details, bedradingen, aansluitingen e.d. Zo kun je altijd terugkijken, en heb je de historie van de kever ook op papier.


Op dat moment zul je ook merken welke onderdelen nog in goede staat zijn, en welke onderdelen je zult moeten vervangen. Er zijn diverse aftermarket onderdelen verkrijgbaar, bijvoorbeeld van Paruzzi of TMI. Maar soms is een origineel oud onderdeel beter dan de nieuwe kopie. Wanneer je onderdeel (bijvoorbeeld plaatwerk) nog herstelbaar is, weet je altijd dat het origineel is (originele kwaliteit) en dat het altijd weer goed zal passen.


Leuk is ook om kever beurzen af te struinen. Budel of het Kever festijn zijn leuke plekken om op zoek te gaan naar die kleine onderdelen die je bijna nergens vindt…


kever restaureren


Onderdelen herstellen

Begin met herstellen van de onderdelen die het langst zullen duren. Zo weet je zeker dat deze – volgens jouw planning – weer terug zullen zijn. Ga daarna project voor project aan de slag, doe niet alles door elkaar. Maak succesmomenten van elke stap, dan voelt het echt als vooruitgang. En vergeet de foto’s niet!


Originaliteit

Probeer de kever zo origineel mogelijk weer op te bouwen. De echte kever fan (jij dus ook) houdt van originaliteit. Ga geen namaak bumpers op je kever zetten, of roestige look, of een setje Recaro stoelen monteren. Bouw de kever zoals deze bedoelt is, en vooral de originele bodem bij het originele chassis, met de originele motor, velgen en fabriekskleur. Wanneer je kever helemaal gerestaureerd is, in volledig originele staat, met aantoonbare documentatie en foto’s, dan is deze het meeste waard!

Wederopbouw

Het leukste deel is natuurlijk de wederopbouw. Zorg dat je alle onderdelen (nog voor het spuiten) pas maakt, zodat je na het spuiten niet meer hoeft te slijpen, snijden of lassen. Passen de deuren, kofferklep, motorkap allemaal goed? Past het chassis goed op de onderkant?


kever restaureren


Wanneer je het laswerk aan de bodem hebt afgerond, laat deze dan schuren / stralen en poeder coaten. De kosten vallen best mee, en na afloop ken je je bodem niet weer terug. Hij kan weer jaren mee en tectyl is niet nodig. Gewoon strak noemen we dat ☺


Hetzelfde geldt voor het chassis. Door alle oude verf te verwijderen (verf afbijt middel, of laten stralen) kun je niet opgemerkte roestplekken opmerken. Herstel de roestplekken, deuken en andere oneffenheden. Zorg dat het plaatwerk er netjes uitziet, zodat de spuiter een goed werkbare body heeft. Wanneer je zelf niet handig bent, kun je dit ook laten doen, want imperfecties in de body zie je altijd terug na het spuitwerk. Goed spuiten is duur, maar betaalt zich altijd terug in vergelijking met slecht spuitwerk. Tip: voor een zacht prijsje laat je (delen van) de motor meespuiten, zoals de oliekoelerkap e.d. Dan oogt alles weer helemaal goed.


Na het spuiten komt het einde echt in zicht. Je hebt alles voorafgaand aan het spuiten al passend gemaakt, dus de opbouw zou zonder problemen moeten verlopen. Al je harde werk betaalt zich nu uit, want het past goed en op de vele foto’s, labels en notities kun je precies terugvinden hoe alles behoort te zitten.

kever restaureren


Keuren

Na het opbouwen is het tijd voor een keuring. Heb je een kever zonder Nederlandse registratie, dan kun je een invoer keuring inplannen bij de RDW. Heeft je kever nog een Nederlands kenteken, dan is het een APK keuring om alles weer te activeren. Is je kever van kleur of motor veranderd, dan zou ik altijd bij de RDW een technische keuring plannen. Alle gegevens staan dan weer correct op het kenteken. Vergeet niet tijdelijke kentekenplaten aan te vragen om naar de RDW te rijden!


Wat kost een kever restaureren?

Dat ligt er uiteraard aan wat er gedaan moet worden. Een bodem met alle kokerbalken, vloerplaten e.d. laten vervangen is een immense klus. Een kever bedrijf rekent hier zomaar 200 werk uren voor, oftewel 5 weken non-stop werk. Bij een arbeidsloon van € 50,00 kom je dus op € 10.000 uit. Een chassis repareren kan heel duur zijn. Een paar deuren kun je redelijk eenvoudig vervangen, maar vooral de moeilijke stukken achter het dasboard, onder de achterruit e.d. zijn zeer arbeidsintensief. Ook hier kunnen zomaar 100 tot 200 uren ingaan zitten. Een goede spuitbeurt kost € 2500 tot € 5000, en een bodem stralen en poedercoaten € 500 tot € 1000.


Wanneer je een eenvoudige kever hebt (lees: geen uniek model) dan zijn deze kosten economisch niet verantwoord. Dat wil zeggen: je krijgt deze kosten nooit terug wanneer je de kever zou gaan verkopen. Tenzij het emotionele aspect meespeelt uiteraard, en je bereid bent dit te betalen.


Uiteraard zijn dit bedragen wanneer de restauratie door een keverbedrijf of autobedrijf gedaan zou worden. Ben je zelf handig, dan kosten je uren uiteraard niets en betaal je enkel de onderdelen. Niet iedereen is handig, of kan alles zelf restaureren. Bepaal waar jij goed in bent, en laat de rest aan specialisten over. Halfbakken werk levert je niets op en werkt tegen je wanneer je de kever zou willen verkopen.

Om bovenstaande redenen is het altijd verstandig om vooraf een reëel calculatie te maken van de kosten van de restauratie. Wat gaan de onderdelen kosten, spuitwerk en straalwerk? Welke werkzaamheden kun je zelf, en welke moet je uitbesteden? Welk gereedschap moet je nog aanschaffen? En vergeet niet dat het altijd meer gaat kosten dan je vooraf denkt… Na deze rekensom kun je nagaan of het te investeren bedrag reëel is, of dat je beter een volledig gerestaureerde kever kunt kopen.


kever restaureren


Taxeren

Een restauratie brengt veel kosten met zich mee, en een ongelukje of brand zit in een klein hoekje. Zonder goede verzekering, bonnen en taxatie gaat geen enkele verzekering die kosten betalen. Laat je kever daarom tijdens de restauratie al taxeren, en spreek af dat je – na de restauratie – nogmaals laat taxeren. Dan krijg je vast een leuke deal, en heb je de waarde van je restauratie op papier. Stuur altijd een kopie naar de anders ben je nog niet verzekerd tegen de juiste waarde!


meer informatie


Lees ook de andere blogs:



 

Meer blogs:

`

Geschiedenis
Onze kevers
Beetle Rally
Internationaal Kever rijden
Op locatie
Waar moet je op letten als je een kever gaat kopen?
Kever restaureren? Onze tips