Blog 2: De kevers van keveruitje aan u voorgesteld

Bij Keveruitje beschikken we over een hele vloot aan prachtige Classic Kevers. Allemaal in die bonte 70’s kleuren, variërend van oranje tot felgeel, seventies groen tot knalrood. Moderne kleuren zoals zilver en zwart kenden we nog niet in de Sixties en Seventies ☺
Kom je ook een keer rijden bij Keveruitje, dan kan het zomaar zijn dat je in 1 van de volgende kevers komt te rijden:

Pluto

Alle kevers bij Keveruitje hebben namen met een vorlijke, bekende of soms ietwat ondeugende strekking. Passend bij het verleden van de kever, de herkomst, uitstraling of kleuren. Pluto was een kever van onze allereerste “lichting”. Sinds 2008 is deze topper al bij ons, altijd al in de bekende oker oranje kleuren met zwarte bumpers. Kever Kenners spreken ook wel van een “Jeans Bug”, een speciale editie kever met zwarte bumpers en zwarte wieldoppen. Alle andere kevers hadden chromen bumpers, en de combinatie van oker-oranje met zwarte “neus” deed ons denken aan het bekende Disney figuurtje. Met haar 1200cc en 30 PK is Pluto niet de snelste van het verkeer, maar waarschijnlijk wel de meest betrouwbare! Pluto wordt bij Keveruitje ingezet als “spel kever”, waarmee de gasten opdrachten moeten uitvoeren. Pluto houdt wel van een spel ☺

meer informatie



Tweety

Ook van de allereerste lichting is deze knalgele Kever type 1303. De bolle voorruit verraadt direct het modernere karakter van deze kever. De 1303 kever werd in 1973 geintroduceerd als meest modern kever ooit, met onafhankelijk voorwielophanging, grotere voorruit, een écht dashboard en sterkere motor. Ja ja, want van 30 PK naar 40 PK is toch zo’n 33% extra ☺ Ooit was een tekenaar van Looney Tunes bij Keveruitje, en hij noemde een knalgeel vogeltje naar onze gele kever. Zo gek kan het soms lopen! Onze Tweety rolde op 9 januari 1973 van de productie lijn, en was daarmee één van de allereerste 1303 modellen. Erg bijzonder, en voor jullie gereed om lekker te toeren…


Herbie

Als je aan kevers denkt, dan denk je aan Herbie. Ken je Herbie niet, dan is het tijd om deze film even te bestellen (klik https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbie ). In 1963 nam Walt Disney namelijk een film op met een eigenwijs wit kevertje, die stiekem allerlei streken uithaalde. Wist u dat aanvankelijk helemaal geen kever in het script was opgenomen? De producers wisten niet welke auto ze moesten kiezen voor de film, en parkeerden verschillende soorten auto’s voor de deur van de studio’s. De auto die de meeste aandacht van voorbijgangers zou krijgen, was schijnbaar het meest geliefd. Dat er een wit kevertje tussenstond die de show stal, dat resulteerde in de hoofdrol voor “The Love Bug” (zoals de eerste film oorspronkelijk heette). Herbie was geboren! Ook Keveruitje beschikt over zo’n klein lieflijk kevertje. Waar Herbie uit 1963 komt, is onze kever in 1965 “geboren”. Geen nood, ze zijn compleet identiek aan elkaar, van liggende koplampen tot de rode interieur stoeltjes. Herbie is zonder twijfel (samen met onze Cabrio Kevers) de populairste kever van Keveruitje.

kever cabrio rijden


Polizei

Waar Herbie weleens te snel wil rijden, wordt hij op de heupen gezeten door onze wetsdienaar Kever. De Polizei kever is echter een beetje een vreemde eend in de bijt: op 2 mei 1969 werd deze kever door Pon Automobielen verkocht in Nederland, en hij reed altijd door de Randstad en omgeving. De stickers op de achterruit verraden zelfs de oorspronkelijke garage…. Een échte Nederlandse kever dus! In 2009 arriveerde deze kever bij Keveruitje, nog maagdelijk wit. Wij besloten al snel tot de omvorming naar Polizei auto, en zo werd de Nederlandse kever alsnog een klein beetje Duits. In het dashboard kastje ligt uiteraard het bonnen boekje, om andere kevers te kunnen bekeuren…

keveruitje polizei kever


Garfield

Zie je de kever op de achtergrond van deze site? Dat is Garfield! In 1971, 1972 en 1973 beleefden de kevers topjaren. Meer dan 1.200.000 miljoen kevers rolden jaarlijkse van de band in Wolfsburg en Emden. De meeste kevers waren 1300 modellen, waarbij je net iets meer luxe had. In die tijd betekende dat een 1300cc motor in plaats van 1200cc, maar ook volledig aangeklede deuren, een omlijst dashboard en de achterbank panelen waren meer afgewerkt. ESP, ANWB en RDW waren nog optioneel in die dagen ☺ Maar; zo’n 1300 kever was niet voor iedereen weggelegd. Een instap kever heette in de volksmond een “Spaar Kever”, omdat er op veel zaken bespaard was. Zo lag er een ouder model 1200cc motor in, reed de kever nog op 6V en van afwerking in de kever was weinig sprake. Het was metaal wat de klok sloeg. Begrijpelijkerwijs lieten veel mensen deze kevers “llinks liggen”, en dat maakt de Spaarkever tegenwoordig steeds zeldzamer. Ook Keveruitje beschikt over een Spaar kever: de oranje Garfield. Met zijn stoere white-wall banden is het een hele stoere verschijning. Een kleine schaap in wolfskleren ☺ Garfield werd in 1972 gebouwd en kwam in 2009 onze vloot versterken. Het is een originele Nederlandse kever die vrijwel zijn hele leven in Nijverdal rond heeft gereden. Wij pasten de techniek aan naar 12V, voor een betrouwbaardere inzet en beter zicht bij donkere avonden. Al ruim 40 jaren oud staat deze Spaar Kever nog steeds zijn mannetje!

kever cabrio rijden


Elwood

Twee broers speelden in 1980 ooit samen in een film: Jake en Elwood. In de film speelt een auto een prominente rol (helaas, geen kever!) en de heren scheuren vanuit Illinois naar Chicago. De filmnaam: Blues Brothers. Het zal u niet verbazen dat onze Elwood kever ook BLUE is, evenals zijn Kever broer Jake… Elwood werd in 1969 gebouwd als zeer luxe kever. Maar liefst 1500cc’s, luxe interieur uiteindelijk in Zweden verkocht als nieuwe kever. Elwood heeft al heel wat kou doorstaan, getuige de koude winters in Scandinavie. Niet voor niets ligt onder de kofferklep een standkachel, waarmee de kever extra verwarmd kon worden. In 2001 werd Elwood naar Nederland gehaald en in 2006 door een liefhebber tot op de laatste bout gerestaureerd. De marine blauwe kleur getuigt van deze grondige restauratie, en een heerlijk Corvair schuifdak werd ingebouwd. Nu Elwood eindelijk warme zomers kent, mag het dak ook écht open! Elwood mooi noemen is dan ook een understatement; een plaatje van een Kever zou beter bij deze knappe jongen passen. Misschien wil jij wel met Elwood op stap?

kever cabrio rijden


Jake

Samen met Elwood vormt hij de BLUEs brothers. Blauw, in pak, staat er altijd gelikt bij. Waar Elwood een schuifdak heeft, kan bij Jake het dak er letterlijk af. Niets is te gek voor deze joviale kever! Jake is dan ook een Kever Cabriolet, built bij de originele Karmann fabrieken in Osnabruck. Heerlijk toeren met de wind door de haren! Jake is stiekem ook een beetje bijzonder: in 1973 werd de 1303 kever geintroduceerd, als moderne variant van de reguliere kever. Onafhankelijke wielophanging, een ruimer dashboard, grote voorruit… De gesloten 1303’s rolden in de winter 1972/1973 al van de productielijn, maar daarna was het aan carrosseriebouwer Karmann om er een fraaie Cabriolet variant van te bouwen. Dat Jake op 30 juni 1973 het levenslicht zag getuigt van de snelle en efficiënte bouwwijze van de fabriek. In het achteronder (ja, bij de kever ligt de motor nog steeds achterin ;-) ligt een 1300cc motor. Tot 1986 verbleef Jake over de grens, maar in 1986 maakte hij voor het eerst de Nederlandse wegen onveilig. In 2010 voegde hij zich (als 3e carbriolet) bij de andere kevers. Samen met Elwood is hij onafscheidelijk als duo!

kever cabrio rijden


Simba

U kent hem wel; het speelse leeuwtje uit de Lion King films. Speels, ondeugend, maar nog te klein om van grote betekenis te zijn. Zo’n treffende karakter omschrijving past helemaal bij onze Simba Kever. Deze Spaar Kever werd in 1973 gebouwd en in Nederland verkocht. Een echte Hollander, die in 2008 – als eerste van 7 kevers – bij Keveruitje kwam. En hij behoort nog steeds tot de vaste kern. De speelse oker gele kleur, het speels pruttelende motortje en lieflijke voorkomen maken deze kever tot een populaire kever onder de dames. Een beetje snoezig, zeggen de dames dan. Viva Simba!


Elmo

Onze rode Kever Cabriolet is liefkozend Elmo genoemd, naar de bekende pop uit Sesamstraat. In 1978 werd deze originele Cabriolet gebouwd bij Karmann carrosserie in Osnabrück, en geëxporteerd naar Amerika. Maar liefst 16 jaren genoot de kever van de warme zon in Californië, en daar ontving hij ook zijn kenmerkende Amerikaanse bumpers en single uitlaat. Totdat in 1994 het bloed van Elmo stroomde waar het niet gaan kon, en hij de oceaan weer overstak naar het Europese vasteland. De sterke Californische zon had zijn werk gedaan en de nieuwe eigenaar besloot in 2005 tot een volledige restauratie. En hoe! Maar liefst 18 maanden werden gewijd aan het volledig restaureren van de Duitse Amerikaan. De bodem gestraald en gecoat, het chassis compleet in rood metallic gespoten, nieuwe velgen, een nieuw interieur met lederen zittingen en wat al niet meer… In 2010 mochten wij deze kever in ontvangst nemen en toevoegen aan het Keveruitje ensemble. En dat hebben we geweten! Nog vrijwel elk uitje krijgen we complimenten over de voortreffelijke staat van deze klassieker (toch alweer 40 jaren oud…) en het heerlijke rijgedrag van deze Cabriolet. Het grootste compliment was wel dat de kever gevraagd werd als trouwauto. Kon Elmo zich een groter compliment wensen?

kever cabrio rijden


Herbie the Second

Zo’n populaire kever als Herbie, daar wil toch iedereen in rijden? Juist, en daarom kunnen we jullie 2 fraaie Herbie’s aanbieden. Van een ander type, dat dan weer wel. Zo kunnen wij de twee eigenwijze kevers beter uit elkaar houden ☺ Onze eerste Herbie stamt uit 1965, terwijl de tweede uit 1971 stamt. Beide kevers zijn uiteraard voorzien van de originele Herbie striping, met rood-wit-blauwe band op de auto. Op de deuren prijkt het bekende startnummer 53. Klaar om bereden te worden tijdens een heerlijk uitje!


Cola Kever

Deze kever rijdt niet op benzine, maar op cola ☺ Tja, wat is uiteindelijk voordeliger? In 1975 werd deze kever gebouwd als Spaar Kever en origineel in Nederland verkocht. Over de kleur zijn we het nooit eens geworden: wij noemen de kever rood, terwijl de keurmeester hem oranje vond… Wij ervaren de kleur als beste benadering van de oude Cola Cans, en dientengevolge werd de Spaarkever gepromoveerd tot Cola Kever. Met trots draagt hij de Coca Cola stickers op de deuren, en vol van calorieën toert hij iedereen door het fraaie landschap! Drankje onderweg? Een colaatje natuurlijk! Proost! Zie hieronder de opmaak van deze Coca Cola beauty.

coca cola kever


Mickey Mouse

U vraagt zich of we tekenfilm fan zijn? Stoere zwarte banden, zwarte spaakvelgen, een zwart cabrio dak, allen sterk afstekend op de glanzend witte body van deze fraaie cabriolet. Mickey Mouse is de treffende benaming voor onze witte beauty. Deze beauty rolde in 1979 van de productielijn en was daarmee één van de laatste cabriolets van Volkswagen. In januari 1980 stopte de productie namelijk… Mickey Mouse werd verkocht in Amerika en de grotere Amerikaanse bumpers geven hem die stoere looks! In 1999 werd de kever geimporteerd in Nederland, en reed hij jarenlang in Zeist. Heerlijk door de bossen op de Utrechtse Heuvelrug! Toen wij de kever in 2009 vonden, was deze echter al een tijd niet meer “uit” geweest… Met veel liefde en aandacht brachten wij hem in originele staat terug. De witte glans herleeft weer, de cabrio kap werd volledig vernieuwd en de fraaie zwarte spaakvelgen en nieuwe banden waren de slagroom op de taart. De nieuwe naam van deze beauty is sinds 2010: Mickey Mouse! Op deze foto is hij dan ook in allerbeste staat: plezier hebbend met de deelnemers!

kever cabrio rijden


Spongebob

Tja: geel en een grote mond, dan denken wij direct aan Spongebob! Dat is de naam van de eerste cabriolet die ons collectie kwam versterken. In 2009 bestond de keveruitje vloot reeds uit een bonte collectie gesloten kevers, schuifdaken, Herbie’s, politie kevers en wat al niet meer. Maar een cabrio, dat moest de volgende worden! In een klein dorpje onder Assen vonden we deze opvallende verschijning. In 1974 werd deze kever origineel als gele kever geleverd. De volgende eigenaar was liefhebber van rood en werkte de lak bij. In 2004 bracht de laatste eigenaar de kever terug in originele staat, met dien verschil dat “Spongebob Geel” geen erkende Volkswagen kleur is. Geeft niks, wij vinden hem er geen (geel) spatje minder om! Sinds 2009 in onze collectie en altijd een vrolijke verschijning. Zo vrolijk zelfs, dat hij in menige advertentie of website gebruikt wordt. Niet alleen door Keveruitje, maar ook door collega’s (of heten dat dan kopiërende concurrenten?). Als dat geen goede aanschaf was, dan weten wij het ook niet meer ☺

kever cabrio rijden


Pumbaa

Tjakka, Pumbaa! U weet wel, het dolle everzwijn uit de Lion King. Met een zelfde enthousiasme stapt u in onze bordeaux rood gekleurde kever cabriolet. Sorry, bruin volgens de RDW (mannen en kleurenblind, u kent het :-). In 1978 werd deze kever gebouwd als echte cabriolet, en ook deze werd verkocht in Amerika. Het zal iets met het weer te maken hebben ☺ Zoals zovele kevers, kwam ook Pumbaa tot inkeer. In 1991 zoefde hij terug naar Nederland. Na vele mooie zomers werd hij vergeten en belandde in een schuur tussen Zoetermeer en Alphen aan den Rijn. Langzaam kwijnde hij weg tot in 2004-2009 de reclames van de Lion King musical rondschalden. Het was een roep uit de hemel die wij hoorden ☺ We pikten de stoffige kever cabriolet op, herstelden zijn glans, het dak, de wielen en wat al niet meer… Nu zoeft Pumbaa weer als een zonnetje, zoals hij altijd had willen doen! Betrap je jezelf op een paar kilometers te hard met deze kever, bedenk dan dat Pumbaa ervoor gemaakt is! Zoef zoef!


Black Beauty

De naam doet je wellicht denken aan een paard, maar wij zinspelen op de 30 PK (jaja) die deze kever voortstuwt. Alhoewel de sportieve uitlaat heel wat meer doet vermoeden :-) Een prachtige zwarte kever uiteraard, in een fraaie uitvoering zoals je ze zelden nog ziet. De whitewalls op de banden, fraaie interieur en strakke Sonnenland cabriolet doen de rest. Heerlijke auto om mee te rijden, maar soms een beetje warm in de zomer. Ach, dan doen we het dak open :-)

kever cabrio rijden


Koekiemonster

In 2017 nieuw toegevoegd aan onze vloot, deze blauwe kever cabriolet van Keveruitje. Deze kever is als enige online actief en accepteert cookies op elke website ☺ Is in zijn vrije tijd ook graag op stap met inzittenden, om hen de fraaie omgeving te laten zien vanuit zijn cabriolet inrichting. Eerste kever met Wifi en Cookie killer aan boord. Blauw van kleur, maar dat had u al geraden. Raadt u het bouwjaar ook even? Chapeau, 1975! U gaat door voor de koeken! Durft u mee te rijden met deze digitale Bourgondiër?

kever cabrio rijden


Ice

Midden tussen het cabrio geweld siert een fel blauwe hard-top kever in de collectie. Ice Men, naar de stralend felle lichtblauwe kleur van deze beauty. In 1970 gebouwd als Kever 1300, en origineel in Nederland verkocht en gereden. Jarenlang getourd in de Randstad en in 2006 volledig gerestaureerd door een keverbedrijf uit Hillegom. Elk boutje en moertje is losgeweest (en weer vastgezet) en dat merk je! Stap in en voel de perfectie van de restauratie. We waren maar wat blij toen we deze kever in 2009 aan onze collectie mochten toevoegen. Ben je een koele kikker, dan is ICE de kever voor jou!

kever cabrio rijden


Taupe bruin

In 1977 werd deze fraaie Kever Cabriolet gebouwd als Amerikaanse Superbeetle. Beter bekend als Cabriolet van het 1303 type, gebouwd volgens Amerikaanse regelgeving. In 1994 maakte deze Kever een wereldreis van Amerika naar Enschede. Hij diende jarenlang als zomertourer van een echtpaar, om samen mee te touren en genieten. De kever werd door hen flink aangepakt, van nieuw gekleurd interieur tot stijlvolle taupe spuitwerk aan de buitenzijde. In 2013 uiteindelijk bij het Keveruitje gekomen, waar wij de kever verder geperfectioneerd hebben. Chromen velgen, nieuwe banden, motor overhaul en een naa……… Huh een naam? Tja, die mist nog! Weet u een leuke?


Purple Rain

Deze prachtige paarse kever werd in 2017 toegevoegd aan onze vloot, omdat we graag onze klanten in cabriolets laten toeren. Jarenlang genoot deze paarse beauty van het heerlijke Amerikaanse weer, en dat kun je nog steeds een beetje aan de lak zien. We twijfelen nog: laten we de originele geschiedenis zichtbaar, of krijgt deze paarse beauty een nieuwe, frisse look? In 2003 kwam ie naar Nederland, om jarenlang dienst te doen als dagelijkse rijder van een stel uit Noord-Holland (jaja, dat gebeurt dus nog ;-). Dit hield de kever waarschijnlijk zo fris, en dat is precies wat wij zoeken. Een goed verhaal en lekker rijdende cabriolet. Misschien mag u er wel mee rijden :-)


kever cabrio rijden


Klaas Blauw

Bij Keveruitje houden we wel van woordspelingen. In 1973 werd deze Kever 1303 geleverd door een autobedrijf in Twente, en deze loyale kever bleef zijn streek altijd trouw. Nog steeds toert deze blauwe topper door het fraaie Twente. Met hulp van onze technische topper Klaas konden wij deze blauwe beauty vinden, en dus was de naam al snel gevonden: Klaas Blauw. Naar de beheerder van de kever: Klaas Blauw. Toeval bestaat niet ☺ Of toch wel?


Tasmanian Devil

Op het laatste nippertje, dat is beste benaming van onze Bordeaux gekleurde hard-top. Op 30 januari 1978 rolde de laatste gesloten kever van de productielijn in Emden, waarna de kever productie in Europa definitief tot een einde kwam. In Brazilië en Mexico bouwde men vanaf 1980 verder aan het legendarische Kever model. De allerlaatste kevers uit Duitsland werden gedistribueerd over de landen en dealers, en zo werd deze kever (als 1 van de allerlaatsten) uiteindelijk verkocht op 13 juli 1978. Origneel in Nederland, als einde van een tijdperk. In 2009 zoefde de advertentie van deze kever voor onze neus langs, en de kleur, het eigenwijze interieur, vrolijke spiegeltjes en vlotte motortje deden ons al snel besluiten tot een doorgedraaide naam: Tasmanian Devil!


Ice Cabrio

Over “op het laatste nippertje” gesproken… Terwijl de laatste gesloten kever in januari 1978 werd geproduceerd, bouwde de Cabriolet bouwer (Karmann) nog 2 jaren door aan de 1303 Kever Cabriolet. Tot ook daar in januari 1980 het doek viel voor de mooiste cabriolet uit zijn tijdperk. Deze fraaie Ice Kever is de open broer van Ice Men, de fraaie felblauwe gesloten kever. Identieke kleur, maar dan in cabriolet versie. Gebouwd in juni 1979, 8 maanden voordat het doek viel. Daarom ook voorzien van de laatste stand der techniek, dus een vlotte injectiemotor en rijk uitgerust. Geen koele wagen, maar een heerlijke toerer!


kever cabrio rijden


Red & Restored

Deze rode beauty werd op 18 november 2017 maar liefst 40 jaren jong, en dus was het tijd voor een grote beurt. Nu ja, grote beurt... Sinds 2015 stond deze beauty al stil bij een collega bedrijf, en weg te kwijnen in een hoekje. Zo'n beauty verdient beter, dus restaureerden wij de kever volledig. Van onderzijde, bovenzijde, compleet nieuwe lak erop, en uiteraard een prachtige nieuwe cabriolet kap. Met de complimenten van de taxateur, over de kwaliteit van deze mooie rode kever. Daarom was maar 1 naam passend: Red & Restored. Live te zien per 2018.


kever cabrio rijden




meer informatie


Lees ook de andere blogs:



 

Meer blogs:

`

Geschiedenis
Onze kevers
Beetle Rally
Internationaal Kever rijden
Op locatie
Waar moet je op letten als je een kever gaat kopen?
Kever restaureren? Onze tips