Wat is een Bril kever?


Lees over de Bril kever

Toen in 1937/1938 de kever ontworpen werd door Ferdinand Porsche, had deze helemaal geen achterruit. Het was immers niet druk op de wegen, dus je keek vooral naar voren. Het was na de oorlog – toen de werkelijke kever productie begon – dat men inzag dat zicht naar achteren wenselijk was. Het resultaat was de kever met de gedeelde achterruit: de bril kever of spijlkever.

Bril kever: de oudste kever

De Bril Kever is - afgezien van de prototypes uit de jaren 30 – de oudste kever ooit gebouwd. Je kunt hem direct herkennen aan de achterruit met het tussen spijltje, of de gedeelde achterruit. Al snel werd de kever bekend als de zogenaamde brilkever. De Duitsers noemen hem ook wel de Brezelkäfer, naar de vorm van een Brezel (krakeling). De brilkevers zijn echte liefhebbers oldtimers geworden.

Wat is een Bril kever?



Direct na de oorlog werd de kever productie gestart, en de Brilkever was het eerste seriematige model. De kever werd werd van 1945 tot 1953 gebouwd, en daarna opgevolgd door de ovaal kever.. De brilkever (of lever in het algemeen) was gebouwd om een snelheid van 100 kilometer per uur te rijden, en werd aangedreven voor een 25 PK sterke 1100 cc motor (1131 cc). Het oude motortje had ook nog maar 1 uitlaatpijpje, in tegenstelling tot de 2 uitlaatpijpjes die de kevers later kregen.

Oude techniek in de bril kevers

Als zeer oud model, had de kever nog geen hydraulische remmen, maar werden de remmen bediend middels kabels. De afstelling hiervan was een precisiewerkje, anders ging de kever scheef remmen. Het gas geven ging ook niet met een gas “pedaal”, maar met een gas roller. De kever stond daarnaast ook bekend om zijn bijzondere richtingaanwijzers. Uit de zijstijl van de auto klapte een “pinker” of “semafoor” open, die aanwijs naar welke kant men wilde. Bij een kever cabriolet zaten de pinkers lager, omdat er uiteraard geen zijstijl was.

Bijzonder model

Wilde je weten hoeveel benzine je nog had, dan moest je met een houten peilstok in de benzinetank testen. Een benzine meter had de Brilkever namelijk niet. Tijdens de bouw van de brilkever werden al diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo verdwenen de kabelremmen, kreeg de kever de kenmerkende uitklapbare tochtraampjes, en werd de versnellingsbak gesynchroniseerd.

Bijzonder waren de ventilatiekleppen die ingebouwd werden in de brilkever. Dit moest meer ventilatie in de auto bieden, maar bracht in werkelijkheid alleen maar tocht. Na 1 jaar verdwenen de kleppen dan ook weer uit het keverontwerp.

Interieur Bril kever?



Productie aantallen van de bril kever



In totaal werden circa 390.000 brilkevers gebouwd, dit is nog geen 2% van het totaal aantal gebouwde kevers. De kever werd opgevolgd door de ovaal kever.

Meer artikelen: