Wat is een Ovaal kever?


Lees alles over de Ovaal kever

De kever werd al voor de Tweede Wereldoorlog ontworpen, maar door de jaren heen veranderden steeds diverse details om de kever, beter, betrouwbaarder en veiliger te maken. De allereerste kever modellen hadden helemaal geen achterraam, maar dit werd onveilig bevonden. Toen ontstond het kleine bril achterraampje. Dit achterraam deed dienst tot 1953, waarna men vond dat het raam toch groter moest worden en meer zichtbaarheid moest bieden. Het resultaat was de kever met het ovale achterraam. In maart 1953 werd deze achterruit van de Kever vergroot. Onze Oosterburen noemen de ovaaltjes liefdevol Ovali.

De Ovaal Kever (ook wel Ovali)

In 1953 werd het nieuwe kever model gepresenteerd, voorzien van een ovalen achterraam. Dit raam moest het kleinere bril achterraam vervangen, zodat er meer zicht naar achteren zou ontstaan. Het ruitoppervlak was bijna 50% groter dan voorheen!

Wat is een Ovaal kever?



Techniek in de Ovaal kever

De ovaal kever had aanvankelijk nog een startknop, maar in 1954 verdween de aparte startknop en kon de auto gestart worden door het omdraaien van de sleutel. De 1953 en 1954 kevers hadden nog steeds 1 uitlaatpijpje, maar in 1955 krijgt de Kever de bekende twee uitlaatpijpjes. De nieuwe motor kreeg ook iets meer vermogen en groeide van 1131 cc naar 1192 cc. Het vermogen ging van 25 naar 30 PK

Kevers uit deze periode waren daarnaast ook nog voorzien van de bekende “pinkers” of “semaforen” als richtingaanwijzers

Opvolger van de ovaal kever

In de loop van 1957 werd de kever met de grote achterruit geïntroduceerd, en daarmee was de ovaal kever verleden tijd. Er werden circa 1.000,000 kevers van het ovaal model gebouwd, dit is circa 4,5% van het totaal aantal gebouwde kevers.

Meer artikelen: