Welke soorten vw kevers zijn er?


Lees meer over de kever modellen en soorten

De volkswagen kever is gebouwd van 1938 tot 2003, ruim 65 jaren lang! In totaal zijn er 21 miljoen exemplaren van gebouwd, en dit maakt de kever tot de 4de meest gebouwde auto allertijden! Aanvankelijk heette de kever “Type 1” maar later werd de naam Kever gebruikt. Door de jaren heen zijn er verschillende soorten kevers gebouwd. We zetten ze voor je op een rijtje:

Type 1: 1938 – 1945

De allereerste prototype kevers ontstonden in de jaren dertig, en vanaf 1938 rolden deze vanaf de productielijn. Deze kevers hadden een 25 PK sterke motor, moesten 100 km p/u kunnen rijden en hadden geen achterraam.

Welke soorten vw kevers zijn er?



Brilkever: 1945 – 1953

Na de oorlog werd de kever aangepast met een achterraam, zodat het zicht naar achteren aanwezig was. De kever kreeg een gespleten achterraam, ook wel brilkever of “brezel” (Duits) genoemd. De kever had nog remkabels en een rol gaspedaal.

Hebmuller cabriolet: 1946 – 1952

Nu het succes van de kever groeide, bestelde Volkswagen een cabriolet versie van de kever. Omdat te weinig plek was in de eigen fabrieken, werd besloten de cabriolet door een andere chassisbouwer te laten vervaardigen met alle kever onderdelen van VW. De firma Hebmuller bouwde circa 700 stuks, totdat de fabriek afbrandde en het bedrijf later failliet ging. Door de zeer geringe aantallen zijn deze auto’s zeer exclusief en dus kostbaar.

Welke soorten vw kevers zijn er?



Ovaal kever: 1953 – 1957

De brilkever bleek een te klein achterraam te hebben en om de veiligheid te vergroten werd het achterraam liefst 50% groter gemaakt. De ruit kreeg een ovale vorm en de ovaal kever was geboren. In Duitsland noemen ze deze lieflijk een Ovali. De motor ging van 25 naar 30 PK, en de hydraulische remmen en gaspedaal werden ingevoerd.

Welke soorten vw kevers zijn er?



Karmann cabriolet: 1949 – 1981

In 1946 vroeg Volkswagen zowel aan Hebmuller als aan Karmann een cabriolet te ontwikkelen. Waar Hebmuller een 2-persoons variant ontwierp, creeerde Karmann een 4-persoons cabriolet. Na de brand bij Hebmuller (en het faillissement) werd de cabriolet productie volledig door Karmann verzorgd. Van elk model kever bouwde Karmann cabriolets in de eigen fabriek in Osnabruck. De laatste cabriolets van het type 1303 rolden in januari 1981 van de band.

Vierkante achterruit: 1957 – 2003

Ook de ovaal kever bleek een te kleine achterruit te hebben. Medio 1957 werd de achterruit nog eens 50% vergroot, en deed het welbekende rechthoekige achterraam zijn intrede. Elke paar jaar werden modificaties doorgevoerd aan de kever, zoals betere motoren, tochtraampjes, uitgebreider interieur, knipperlichten e.d. Vanaf deze periode ongeveer, werden de kevers met codes uitgevoerd. Een A model was een Spaarkever, een L model een Luxe variant, e.d.

1964: Raamstijlen en deurstijlen en motoren wijzigen

De dikke raamstijlen en dikke deurstijlen (bekend van onder andere de Herbie films) wijzigen tot slankere vormen. De raampjes en voorraam afmetingen nemen hiermee toe, en de kever krijgt een grotere “uitstraling”. In 1965 en 1966 kregen de motoren een uitbreiding van het gamma: een 1300 en 1500cc motor deden hun intrede, zodat de kever in het “moderne” verkeer beter mee kon komen.

Welke soorten vw kevers zijn er?



1967: staande koplampen

In 1967 kwam wederom een wijziging die het aangezicht van de kever sterk veranderde. De liggende koplampen van de kever werden medio 1967 vervangen door staande koplampen.

1970: Kever 1302

In 1970 werd de onafhankelijke voorwielophanging van McPherson geintroduceerd, wat een betere wegligging en hoger comfort tot gevolg had. Door de grotere voorwielophanging moet de motorkap omhoog komen, en kreeg de kever een bollere motorkap. Doordat de kever nu geen vaste vooras meer had, kun het reservewiel plat in de kofferruimte liggen (in plaats van staand, zoals voorheen). De 1500cc motor verdween ten gunste van de 1600cc motor.

1972: De kever 1303 doet zijn intrede ten koste van de 1303

De voorwielophanging van de 1302 bracht comfort, maar het interieur van de 1302 was nog ouderwets. In 1972 werd dit allemaal recht getrokken middels de 1303, die een groot dashboard had. Door het grote dashboard werd de voorruit hierdoor ook boller, in plaats van de rechte voorruit die altijd gebruikt was. De 1303 is vooral herkenbaar aan zijn ronde voorruit, en kan zo direct herkend worden. De 1303 werd tot 1978 in Duitsland geproduceerd.

Welke soorten vw kevers zijn er?



Brazilië en Mexico

Nadat de productie van de kevers in Duitsland ophield (in 1978 voor de dichte kever, in 1981 voor de cabriolet) werd de productie van dichte kevers in Brazilie en Mexico voortgezet. In de jaren ’90 nam de vraag sterk af, en in 2003 werd de laatste kever gebouwd. Deze waren qua bodem en chassis nog gelijk aan de Duitse kevers (alhoewel het plaatwerk minder van kwaliteit was), maar de details in de kever waren overduidelijk afkomstig van overjarige Golf 2 en Golf 3 modellen.

Meer artikelen: